بارنامه نوعی سند و قرارداد بین فرستنده و حمل کننده کالا است.
دربارنامه تمامی اطلاعات مربوط به کالا مانند وزن، ابعاد، تعداد، فرستنده و … ثبت میشود.
طبق این سند، فرد حمل کننده موظف است کالا را صحیح و سالم به مقصد تعیین شده برساند.
از این رو هر گونه خسارت و آسیبدیدگی به راحتی قابل جبران و پیگیری خواهد بود.
با توجه به اهمیت این موضوع توصیه می شود مقالات اینکوترمز 2020، گروه E و F، گروه C، گروه D را مطالعه کنید.
اهمیت استفاده از بارنامه
صدور بارنامه در حقیقت تضمینی برای ارسال به موقع و سلامت کالا است.
شرکتهای حمل و نقل با صادر کردن این اوراق، فرستندگان و گیرندگان را ملزم به رعایت قوانین میکنند.
این قوانین در واقع انجام تجارت حمل و نقل بینالمللی را برای فرستندگان و گیرندگان راحتتر میکند.
بارنامه حمل مرکب FBL
فیاتا (فدراسیون بینالمللی اتحادیههای کارگزاران) به منظور یکپارچه و متحدالشکل کردن اسناد مربوط به حمل و نقل، اقداماتی را انجام داده است.
یکی از مهمترین اسناد در این راستا، بارنامه حمل مرکب نامیده میشود.
اوراق حمل مرکب توسط خود کارگزاران صادر میشود.
این سند برای حمل با انواع وسایل مانند:کامیون، کشتی، هواپیما و … کاربرد دارد.
این نوع سند اعتبار جهانی دارد و تمامی بانکها موظف به رعایت قوانین آن هستند.
در حقیقت FBL، سند حمل بار خریدار محسوب میشود که صحت مندرجات درون آن، تضمینی برای تحویل کالا است.
این سند در بین انواع مختلف بارنامه، معتبرترین اوراق در سطح جهان به حساب میآید که با نام اختصاری CT.B/L شناخته میشود.
برروی اوراق این بارنامه آرم موارد زیر درج شده است.
- اتاق بازرگانی بینالمللی
- نماد انجمن ملی
- حروف اختصاری FBL
- حک واژه Negotiable به معنی قابل معامله بودن
این سند همچنین براساس قوانین ICC و NNCTAD مربوط به اسناد حمل چندوجهی، تدوین و انتشار یافته است.
در ایران این نوع بارنامه توسط شرکتهای حمل و نقل بینالمللی صادر میشود.
ایران با توجه به قراردادی که با سازمان فیاتا امضا کرده، مسئولیت استفاده درست از این سند و کسب اطمینان از پوشش بیمهای هنگام استفاده از آن را به طور کامل پذیرفته است.
خصوصیات حمل مرکب
- در این نوع حمل از چند وسیله متفاوت جهت جابهجایی کالاها استفاده میشود.
- این بارنامه فقط و فقط توسط کارگزاران مجاز فیاتا صادر خواهد شد.
- این اوراق قابل معامله و انتقال به غیر هستند.
- طبق این سند، فورواردر (کارگزار) بعد از صادر کردن سند حمل مرکب، متعهد میشود که به نام خود تمام وسایل لازم را جهت حمل از مبدا تا مقصد (تحویل کالا) مطابق با مندرجات اوراق فراهم کند.
تفاوت بارنامه حمل مرکب و بارنامه سراسری
حمل مرکب، همانند حمل سراسری از چند وسیله جهت جابهجایی کالا استفاده میشود که نفوذ بسیار زیادی در سراسر جهان دارند.
اما این دو سند تفاوتهایی باهم دارند که در این بخش به آنها خواهیم پرداخت.
- حمل سراسری توسط متصدی حمل یا کریر صادر میشود.
- صدور سند حمل مرکب برعهده فورواردر یا همان کارگزار حمل است.
- در حمل سراسری تمامی مسئولیتها دو طرف حمل برعهده کریر است.
- در حمل مرکب کارگزار مسئولیت حمل زمینی و دریایی را برعهده دارد.
- سند حمل مرکب فقط برای اعضای سازمان فیاتا صادر خواهد شد.
- بارنامه حمل سراسری وابسته به هیچ سازمانی نیست.
- در حمل سراسری، تحویل کانتینر خالی در مقصد امکانپذیر است.
- در حمل مرکب کانتینر خالی در مبدا تحویل داده میشود.
- حمل مرکب وابسته به حمل سراسری است. به این معنی که بعد از ورود کالا به بندر، کارگزار حمل باید تمامی تسویه حسابهای خود را انجام داده و از کریر ترخیصیه بگیرد. در غیر این صورت اجازه خروج بار از گمرک داده نمیشود.
- در سراسری یک وجه حمل کالا حتما باید از طریق دریا باشد.
- در حمل مرکب محدوده فرآیند صدور سند توضیح داده میشود.
این سند به دلیل اعتبار بالای جهانی، موقعیت بسیار خوبی را برای تاجرین فراهم کرده است. با بهرهمندی از این اسناد در حقیقت سلامت کالای خود را تضمین میکنید.
برای ثبت بارنامه های آنلاین می توانید از سامانه حمل و نقل بین المللی آینده سازان آسایش فردا استفاده کنید.