بر اساس نظریه کارشناسان، حمل اضافه بار، باعث آسیب به راهها و پلها می گردد. حمل بار بیش از ظرفیت مجاز وسیله نقلیه، شبکه راه های کشور را که با صرف هزینه های زیاد ساخته شده اند زودتر از بین می روند.
حمل تناژ اضافه علاوه بر آسیب زدن بر زیرساختهای حمل و نقل باعث کاهش میزان بار و بیکاری سایر رانندگان میشود.
قانون تناژ بار
تناژ بار مجاز و قانون تناژ برای انواع خودروی باربری کامیون و تریلی در سال ۱۴۰۰ براساس اعلام بخشنامه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به شرح جدول زیر است.
تناژ خودرو = مجموع وزن ماشین خالی + مقدار بار
برای اطلاعات بیشتر در مورد حمل و نقل داخلی می توانید اینجا کلیک کنید و حقوق و تکالیف متصدی حمل و نقل در ماده 112 تا 131 قانون تجارت را مطالعه کنید.
اعمال قانون تناژ
در جهت جلوگيري از بروز خسارات توسط رانندگان متخلف اعمال قانون تناژ در جاده ها توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای انجام می گيرد.
با تهيه و نصب باسكولهای ثابت و سيار توزين وسايل نقليه در پاسگاههای پليسراه، رانندگانی که بيش از حد مجاز، بار حمل نمودهاند جريمه و در صورت تكرار حمل بار اضافه، وسيله نقليه توقيف و حتی مجوز شركت حمل و نقل متخلف باطل می شود.
به علت چينخوردگی كف خيابان و خساراتی كه به برخی پلها ناشی از اضافه بار وارد می شود، پليسراه با همكاری شهرداری اقدام به نصب باسكول كرده است.
حمل بار اضافه جريمه نقدی و نمره منفي را براي راننده در پی دارد كه البته در اين بين رانندگان بيشترين آسيب را از ناهماهنگی در اطلاعرسانی بخشنامهها می بينند.
همچنین هنگام بارگیری بیش از ظرفیت محموله کامیون، خطر منفجر شدن لاستیک وجود دارد. لاستیکها دارای محدودیت وزن در دیوارهای کناری هستند و فشار آوردن بیش از حد مجاز به آنها کار عقلانی نیست.
علائم یک کامیون پر بار
- وقتی که بار از بالای کامیون روی هم قرار گرفته یا از طرفین برجسته شده است.
- کامیون در حفظ کنترل با مشکل روبرو است.
- پس از اجتناب از مانعی در جاده برای حفظ مسیر مستقیم و بازیابی مجدد کنترل به دشواری عمل میکنند.
- فنرهای تعلیق کامیون فشرده شده اند.
- هرگونه حرکت ناگهانی افراد یا بار میتواند وزن را به یک طرف وسیله نقلیه منتقل کند.